ASÜ’DE YUNUS’UN AKSARAYLI OLDUĞU DELİLLERLE ANLATILDI
ASÜ’de yunus’un aksaraylı olduğu delillerle anlatıldı
05 Kasım 2013 Salı 20:44
YunusEmre’yi anma etkinlikleri çerçevesinde Aksaray Valiliği, Aksaray Belediyesi veAksaray Üniversitesi (ASÜ) işbirliğinde bir konferans düzenlendi. ASÜ EğitimFakültesi Konferans Salonu’nda düzenlenen ‘Bizim Yunus’ isimli konferansta konuşan Recep TayyipErdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu,Yunus Emre’nin nereli olduğuna dair tartışmalara noktayı koydu ve “Yunus Emre Aksaraylıdır”dedi.
-Yunus, İslam Dünyasının Ortak Değeridir -
Konferansınaçılışında konuşan ASÜ Rektörü Prof. Dr. Mustafa Acar, Yunus Emre’nin,Anadolu’da paylaşılamayan ve bu nedenle farklı yerleşim birimlerinde mezarları,makamları, türbeleri bulunan çok değerli, büyük bir sima olduğunu belirtti.Onun paylaşılamayan bir insan olmasının bile bu coğrafyada ne kadarsahiplenildiğini gösterdiğini kaydeden Rektör Acar, “Yunus Emre halkedebiyatının ve tasavvuf edebiyatının en büyük şahsiyetlerinden, Anadolu’nunmanevi mimarlarından, İslam dünyasının ortak değerlerinden bir tanesidir. Yunusdeyince akla çok şey gelir. Onun paylaşılamayan bir insan olması bile bucoğrafyada ne kadar çok benimsendiğini, ne kadar çok sahiplenildiğinigösteriyor” dedi. Prof. Dr. Mustafa Acar, kısa açılış konuşmasının ardındanYunus Emre’nin ‘Benim Adım Derli Dolap’ ve ‘İncitme Gönül’ şiirlerini okudu.
-663 Manzumede 5 Farklı Yunus Var -
RecepTayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Orhan KemalTavukçu, Yunus Emre’nin paylaşılamayan bir insan olduğunu ve onun gibi birinsanı herkesin sahiplenmek isteyeceğini kaydetti. Yunus Emre’nin Anadolu’da veAnadolu dışında 15’ten fazla makamının olduğundan söz eden ve Aksaray, Karaman,Erzurum, Eskişehir, Kırşehir, Bursa, Ordu, Manisa, Isparta, Afyon, Sivas,İzmir, Tokat, Limni Adası ve Kuzey Azerbaycan içinde en kuvvetli ihtimalinAksaray olduğunu belirten Tavukçu, şiirlere bakıldığında 5 farklı Yunus’unortaya çıktığını söyledi. 663 manzume içinde 5 farklı Yunus olduğunu vurgulayanProf. Dr. Tavukçu, “Bunlardan birisi 1348 yılında yaşanan bir veba salgınına şahitolan Yunus’tur. Bu Yunus, veba salgınında çocuklarını kaybetmiştir. DiğeriKadiri Yunus’tur. Kadiri Yunus, eserlerinde Abdulkadir Geylani’den sözetmiştir. Ancak Kadirilik 14’üncü yüzyılın sonlarında Anadolu’ya girmiştir.‘Bizim Yunus’ o tarihte hayatta değildi. Bir diğer Yunus ise NakşibendîYunus’tur ve dördüncüsü de Alevi/Bektaşi Yunus’tur. ‘Bizim Yunus’umuz 1240 –1320 yılları arasında yaşamıştır” dedi.
-Yunus’un İrtibatta Olduğu İnsanlar Bu Bölgede -
YunusEmre’nin bir tasavvuf erbabı ve Şeyh olduğunu, dervişliğinde Tapduk Emre’denders aldığını ifade eden Tavukçu, “Yunus Emre, Tapduk’tan aldıklarını etrafınayaymaya çalışıyor. Yunus, bir tasavvuf ekolünün başında ve bunu tebliğ ediyor.Her gittiği yerde muhtemelen bu ekolün dergâhları açılıyor. Sevilen bir insanolduğu içinde dergâhların olduğu yerler makamı oluyor. Yunus Emre’nin mezarınınAksaray’da olduğu iddiası en kuvvetli iddiadır. Çünkü Yunus’un irtibatta olduğuinsanlar Hacı Bektaş, Tapduk Emre, Ahi Evran, Âşık Paşa hep bu bölgededir” dedi.Prof. Dr. Tavukçu, Yunus’un Aksaraylı olduğunu mesafe, zirai ürünler, şiirlerve diğer etkenlerden örnekler vererek izah etti. Tavukçu, şöyle konuştu: “Kuşuçuşu Hacı Bektaş’la Yunus’un olduğu iddia edilen Eskişehir’in mesafesi 250kilometre. Hacı Bektaş Menakıbı’nda “Bir çuval alıç aldı, alıçları öküzeyükledi ve Hacı Bektaş’a gitti’ deniliyor. Bu yol o günkü şartlarda öküzle katedilecek olsa en az 1 ay sürer ve bu süre içinde alıçların ne hale geleceğinidüşünün. Mesafe farkı bile Yunus’un Eskişehir’de olmadığını gösteriyor. Kaldıki; alıç bugün bu yörede hala var olan bir yemiştir.”
-Eskişehir’de Çıkan Kemikler Yunus’un Değil -
YunusEmre’nin Eskişehir’de bir mezarı olduğunu, ancak o mezardan çıkan kemiklerinYunus’a ait olmadığını söyleyen Prof. Dr. Tavukçu, “1960’lı yıllarda bu mezardabir kazı yapıldı ve mezardaki kemikler daha yukarı bir yere taşındı. Mezardansağ eli başının altında, sağ tarafına yatmış bir iskelet çıktığı ifade edildi.Ancak etrafında yüzlerce müridi olan birisinin bu vaziyette gömülmüş olmaihtimali çok kuvvetli değil. İslam’da ölünün nasıl gömüleceği bellidir. Demekki; oraya gömülen kişi yalnız başına ve muhtemelen donarak öldüğü için oşekilde gömülmüş. Bu durum Yunus’un Eskişehir’de olmadığını gösteriyor. YunusEmre, şeyhi Tabduk’un makamını görebilecek ve buğday istemek için gittiği HacıBektaş’a da makul mesafede bir yerde yani Aksaray’da, Ziyarettepe’de bulunuyor.Yunus eserlerinde ‘ahi’ diyor, çünkü etrafında ahiler var. Dil ve şiirlerdebahsi geçen zirai ürünler Yunus’un Aksaray’da olduğunu gösteriyor.”
Yunus’unbir şair değil, hoca olduğunu ve şiirlerinin de onun dersleri olduğunu kaydedenProf. Dr. Orhan Kemal Tavukçu, konferansın sonunda soruları yanıtladı. EtkinlikVali Yardımcısı Kubilay Ant’ın Prof. Dr Tavukçu’ya plaket ve çeşitli hediyelervermesinin ardından son buldu.
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2010 Haber Bölge
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.